Best gelezen nieuws

Best gelezen recensies

Schouwburg Orpheus tackelt BTW-tarief

Camedy.nl  |  24-11-2010
APELDOORN - De schouwburgen hebben het toch al niet gemakkelijk als gevolg van de crisis. Om te voorkomen dat volgend jaar de kaartverkoop nog verder tegenvalt omdat mensen dertien procent extra BTW moeten betalen, gooit het Apeldoornse Orpheus er nog voor de jaarwisseling een extra voorverkoopactie tegenaan met het lage BTW-tarief.
Orpheus is daarmee een van de culturele instellingen die het voorbeeld van popfestival Lowlands volgen. Lowlands nam het voortouw bij het omzeilen van het hogere BTW-tarief. De tickets zouden aanvankelijk in februari in voorverkoop gaan. Ondanks dat er nog geen programma is, zijn de kaarten al vanaf komende vrijdag te koop. Anderen volgden dat voorbeeld: bijvoorbeeld het meerdaagse christelijke muziekfestival Xnoizz Flevo Festival op Bussloo, de Zwarte Cross, Dance Valley en het Lovelands Festival. Ook de Vereniging van Vrije Theaterproducenten en de Vereniging van Evenementenmakers sloten zich bij het initiatief aan.

Orpheus begint na het sinterklaasfeest met zijn actie. ,,Al een maand geleden namen wij ons voor dat als de verhoging van het BTW-tarief zou doorgaan, we hier iets mee zouden moeten doen. In de week na Sinterklaas krijgen onze klanten een folder in de bus.''

Daarin kunnen de schouwburgbezoekers lezen wat voor de voorstellingen de uitwerking is van de BTW-verhoging en dat boeken voor 1 januari dat omzeilt. ,,Bovendien zullen we vroegboekkortingen gaan aanbieden, die per voorstelling zullen verschillen'', zegt Kroeze. ,,Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een paar euro korting, maar ook kan het zo zijn dat we juist iets extra toevoegen aan het toegangskaartje.'' Wat dat is, is nog een verrassing. Als voorbeelden noemt Kroeze een gratis consumptie en een meet and greet met een artiest.

Wat het effect van de vroegboekactie zal zijn kan ze niet inschatten, zegt Kroeze. Dat komt doordat het consumentengedrag sterk is veranderd, legt ze uit. ,,Het grootste deel van de verkoop gebeurt tegenwoordig drie weken voor de voorstelling.''

,,We zullen door deze actie vast een deel alsnog over de streep trekken om te boeken'', zegt de Orpheus-directeur, ,,maar ik ben sowieso erg benieuwd hoe men hierop zal reageren. Het vereist veel zorgvuldigheid van ons. Enerzijds zullen we adverteren in de krant, anderzijds gaan we heel specifiek kijken naar onze doelgroepen. Opera, cabaret en toneel bijvoorbeeld vragen om een andere aanpak.''

Binnen haar branche vrezen sommigen dat de BTW-verhoging voor tien tot twintig procent van het publiek aanleiding is om af te haken. Kroeze weet niet of het zo'n vaart zal lopen. ,,Klanten zitten niet altijd te wachten op de laagste prijs, maar gaan vooral ook voor zaken als service, kwaliteit en beleving. Zelf ga ik dus maar van het positieve uit, al besef ik dat we meer dan ooit handelen in onzekerheid.''

Wat de Orpheus-directeur vooral steekt is dat de overheid de culturele sector onderdompelt in onzekerheid, waarbij de gevolgen niet zijn ingeschat. ,,Het slechte aan deze maatregelen is met name het ondoordachte'', vindt ze. ,,Er is een bedrag genoemd dat ze bij cultuur willen weghalen, zonder te spreken over de negatieve spiraal waarin de sector terecht dreigt te komen. De negatieve invloed naar de bezoekers toe, die hiervan uitgaat, kan wel eens groter zijn dan je denkt.''

Bron: De Stentor

Bestel de best verkopende cabaret dvd's.



Banner Leading Entertainment