3e Voorronde Cameretten

Locatie: Oude Luxor
Plaats: Rotterdam
Gehouden op: 27-11-2009
(Camedy.nl) De derde en laatste voorronde wordt geopend door Jennifer Evenhuis. Haar begin lijkt ietwat stroef te gaan. Ze vervolgt met een sketch over de buurtorgie. Het idee is leuk, maar pas tegen het eind van deze sketch is er een lichte publiekparticipatie, een volledige publieksparticipatie had het stuk wellicht levendiger gemaakt. Jennifer vraagt zich af ‘hoe moeilijk kan het zijn?’ Tussen haar sketches door probeert ze die vraag te beantwoorden. Het sterkste gedeelte van haar act zit in het slot. Net als bij al haar sketches, zit ook hier het venijn in het einde. Jennifer gaat rustig zitten en begint vrolijk te ratelen, naarmate de sketch vordert gaat het temp en de hysterie omhoog. Het volledige publiek krijgt ze hiermee aan het lachen. Jammer is dat haar laatste ‘quasi-interresante’ slotconclusie die piek weer teniet doet. Het einde is daardoor wat matter.

Martijn Crins laat de muziek de introductie verzorgen. Proppelheads samen met Shirley Bassey is te horen met History Repeating. Martijn komt in looppass het podium op en knalt zijn energie de zaal in. Het rijtje Brabanders met bravoure kan aangevuld worden met zijn naam. Hij is absurdistisch, losjes, melig en gewoon een volwassen puber. Met flauwe grapjes bespeelt Martijn het publiek. Hij kan weinig fout doen. Als hij vervolgens met een drankje op God imiteert slaat de meligheid helemaal toe. Bijna kunst is zijn dronkenschap. Met een mooi theatraal eind, een mooie lichtbundel gericht op een liggende 'God', sluit hij zijn act af.

Ook Berit Companjen komt op met muziek. Alleen laat zij ook nog haar lichaam dansen. Op de charleston gaat de kleine jongedame helemaal los. Vervolgens lijkt het alsof we in de woonkamer van Berit zijn aanbeland. Met het grootste gemak babbelt ze met het publiek. Het voelt leuk. Het voelt alsof het publiek echt deelgenoot is van haar act. Helemaal als ze er eens lekker bij gaat zitten in haar zitzak. Haar eigen materiaal is minder sterk, maar met haar persoonlijkheid maakt ze een hoop goed.

Gastoptreden Jandino
Precies een jaar geleden kreeg hij de taak om zo lang mogelijk te rekken, omdat de jury nog niet had kunnen kiezen welke drie acts er door mochten. Nu heeft hij een plekje gekregen, zodat hij gewoon lekker zijn eigen act kan spelen. En dat doet hij met verve. Jandino is een echte showman. Met Gloria Estefan’s Conga komt hij dansend op. Ondersteund door twee dames in glitterrokjes. Het publiek klapt zijn handen warm. In sneltreinvaart jaagt Jandino zijn grappen er doorheen. Met het mooie ‘Vlieg met mij’ als gevoelig intermezzo, om vervolgens dansend er uit te gaan.

• Kijk hier voor een foto-impressie van de avond

Volgende review: Finale Cameretten
  Vorige review: 2e Voorronde Cameretten