Juryrapport Bart Cannaerts
Locatie: |
Leidse Schouwburg |
Plaats: |
Leiden |
Gehouden op: |
13-02-2010 |
BART CANNAERTS
Bart’s beginbeeld is zonder twijfel het beste theatrale beeld van de avond. Hij staat met z’n rug naar het publiek en telt tot tien. Iedereen in het publiek kent dit spel, weet wat er eigenlijk van hen verwacht wordt. Vanaf het moment dat Bart zich omdraait, schiet het zaallicht aan. Bart kijkt de zaal in met een verongelijkte blik.
Kennen jullie dat niet?
Deze zeer theatrale opening maakt dat het publiek, of ze wil of niet, betrokken is.
Hij legt de spelregels nog eens uit.
Dat je ‘um’ niet wilt zijn.
Meteen legt Bart op deze manier de maatschappelijke codes bloot. De dwang van de massa. Zorg dat je er niet buiten valt, opvalt of afwijkend gedrag vertoont.
En zo begint hij het verhaal; waarin Bart binnen de conventies zichzelf spelregels oplegt, die hem toch ook zo belemmeren.
Vooral het feit dat hij zo’n enorme taalpurist is, maakt dat hij zichzelf, maar ook de andere mensen belemmert. Fratsen uithalen met de taal, Bart heeft het er zo niet mee. Het foute woord: kinderdildo maakt dat er een rilling door de zaal gaat. Wanneer Bart zegt dat het niet bestaat, maar nog steeds een erg fout woord is, voelt iedereen zich betrapt in zijn eigen naïviteit. Erg grappig!
We zien Bart’s woede, over het al dan niet reilen en zeilen van de buitenwereld.
En tijdens de voorstelling maakt hij zijn eigen regels. Hij weet wat hem te doen staat voortaan.
Bart weet, als Belg, wat er in Nederland leeft. Past zijn teksten aan, zonder dat dit gedwongen aanvoelt. Hij durft de Nederlandse gewoontes te aanschouwen en tegen het licht te houden. Het ‘Naast-de-kwestie-antwoorden’ van Nederlanders is dan ook een geestige observatie waar we ons dagelijks schuldig aan maken. De jury heeft er zich tijdens dit festival al meerdere malen op betrapt om rekening te houden met Bart’s ergernis door gewoon met ‘Ja’ of ‘Nee’ te antwoorden. Het heeft zijn weerslag gehad op ons gedrag. Knap!
Bart is een performer die weet hoe hij het publiek moet bespelen. Hij begeleidt ons zeer vakkundig door zijn half uur en weet ons iedere keer op een verkeerd been te zetten. Zijn liedjes zijn sterk en zijn stem bezit een puurheid, waardoor het verhaal in het liedje nog authentieker aanvoelt. Hij weet duidelijk wat theater is en maakt er in alle facetten op een juiste manier gebruik van.
Op het einde van de voorstelling telt Bart weer tot tien om te zien wat het publiek doet. Nu weten we allemaal wat de spelregels zijn.
Welke keuze maakt het publiek.
Doen ze gewoon? Of denken ze?
In zijn simpelheid prachtig!
Mooie filosofische eindconclusie:
De verstoppers hebben geleefd en de niet-verstoppers zijn keihard gezien.
De jury verstopt zich niet graag achter iets, maar voor Bart duiken we graag weg.
Andere berichten rondom de finalisten van het Leids Cabaret Festival
â–º
Nieuwsbericht: Jeroen Leenders wint Leids Cabaret Festival
â–º
Auditie Emilio Guzman en Bart Cannaerts
â–º
Auditie Jeroen Leenders
â–º
Lees het juryrapport van Jeroen Leenders
â–º
Lees het juryrapport van Emilio Guzman
Bestel de best verkopende cabaret dvd's.
Advertentie
Bent u op zoek naar cabaretiers, stand-up comedians, cabaret of andere comedy-gerelateerde acts voor bijvoorbeeld een:
- Bruiloft
- Bedrijfspresentatie
- Verjaardagsfeest
- Horeca
- Jubileums en andere feesten
Camedy.nl verzorgt het allemaal!
Meer informatie