Ronald Smink - Bor Knok

Locatie: Theater Kleintje Kunst
Plaats: Hilversum
Gehouden op: 10-09-2010
In Theater ‘t Kleintje in Hilversum speelt Ronald Smink zijn eerste avondvullende voorstelling Bor Knok. Het kleine zaaltje is met ruim 40 man uitverkocht.

De winnaar van het Groninger Studenten Cabaret Festival 2007 opent met een knap staaltje  luchtgitaar. Wat daarna komt is een grote bak met absurdisme. Smink neemt het publiek dan ook graag mee in zijn wereld en begint met zijn eerste absurde verhaal. Meerdere malen praat hij ook luchtig met wat mensen uit de zaal, nooit wordt hij grof tegen de aanwezigen. De karakters in zijn voorstelling krijgen er af en toe wel lekker van langs.

Zijn absurdistische verhalen vormen de basis van de rest van zijn show. Het publiek is vervolgens deelgenoot van zijn avondje stappen, zijn busrit naar Martini Plaza, zijn eerste zoen (en meer)  en zijn ‘voetbalcarriere’.Helaas mislukt zijn voetbalavontuur. Dit eigenlijk meer tot grote teleurstelling van zijn vader.
Smink vindt het duidelijk niet erg om hier en daar lekker te schreeuwen, dit zorgt regelmatig voor hard gelach bij het publiek. Als Smink over zijn jeugd vertelt en de scheiding van zijn ouders, maakt hij alles juist klein en gevoelig. Hij neemt plaats op de stoel en het spotlicht volgt. Het zorgt voor dat kleine beetje rust die nodig is in de drukke gezellig schreeuwerige voorstelling.

Dat Smink ‘zijn talen spreekt’ (eigenlijk meer de klanken) laat hij zien met een hilarische sketch rondom de afhaalchinees. Dankzij een goede opbouw maakt hij de scene steeds erger en drukker. Verderop in de show spreekt Smink overigens ook nog wat Fins en Bulgaars. Doordat er erg op de details is gelet, begin je bijna te geloven dat er iets zinnigs uit komt.

Op sommige momenten weet Smink een mooi, gevoelig moment finaal om zeep te helpen door zijn vage absurdistische gedachten.  Een goed voorbeeld is wanneer Smink op een verjaardag is waar hij niemand kent. Het begint lieflijk, maar al gauw draait de sfeer en schreeuwt hij de scene tot een einde.

Dat Smink niet zomaar met al zijn absurde verhalen komt, blijkt gaandeweg duidelijk te worden in de voorstelling. Tegen het einde van de show pakt hij de rode draad weer op en eindigt hij in stijl.

Wie om Smink wil lachen, moet wel zijn  taal verstaan; absurdisme en hier en daar een schreeuw. Met de mimische kwaliteiten van de in Friesland geboren Groninger zit het wel goed. Smink weet alles perfect beeldend neer te zetten. Alles wordt tot de puntjes overdreven, precies zoals het hoort in dit geval. Het mag ook gerust bijzonder genoemd worden dat Smink een ruim 90 minuten durende eerste voorstelling kan neerzetten.

Volgende review: Cameretten, selectieronde 2
  Vorige review: Cameretten, selectieronde 1