Cameretten, selectieronde 3

Locatie: Wijktheater Musica
Plaats: Rotterdam
Gehouden op: 14-09-2010
In het Rotterdamse wijktheater Musica is de derde selectieronde van Cameretten. In de zaal zitten opvallend veel neutrale kijkers en dat zorgt voor een open sfeer. Finaliste van Cameretten 2009, Jennifer Evenhuis presenteert de avond.

Jennifer kondigt als eerst Martijn Klerks aan. Martijn signaleert hoe de massa in het dagelijkse leven achter elkaar aan loopt. Dit tekent hij op in een mooie voordracht. Met zijn verdere gedachtes zien we toch wel veel ‘open deuren’. Het stuk is vooral één lange klaagzang, de act mist hierdoor het evenwicht. Het hallelujah-stukje is leuk bedacht, maar de one-liners missen echte scherpte. Helaas komt hij ook meerdere malen niet helemaal uit met de Hammond orgel, qua timing.

Raymon Rodenburg komt rennend het podium op. Het nog donkere podium verlicht hij met een zaklamp van ruim 30 cm, hij schijnt alle kanten op. Met een minimaal middel oogt het al meteen spectaculair. Raymon is nachtreceptionist en op het moment van vertellen is hij aan het werk. Het publiek wordt echt meegenomen naar zijn werk. De grappen van Raymon zijn hier en daar voorspelbaar, maar voor het publiek maakt dat niet uit. De telefoongesprekken tussendoor met de hotelbezoekers zorgen voor een leuke afwisseling. Echt diep en verrassend is het echter nooit. Vermakelijk en amusant, dat zijn de woorden die het best passen bij de act van Raymon.

Met David Groeneveld is het feest. Al zijn liedjes hebben een leuk thema, een leuke melodie, maar de tekst is niet altijd even vrolijk. David zet een schlemiel neer, waarmee je echt kunt ‘feesten’. De antiheld heeft het eigenlijk helemaal niet met clichés. Het bijzonderste moment van de avond is wanneer David gaat staan en de piano even laat voor wat het is. Hij pakt een tennisracket waar voor de verandering een versterker aan zit. Hij krijgt er geluid uit en kan er zelfs op spelen. Horizontale snaren, verticale snaren, met zijn handpalm erop slaan als een echte tennisser of even subtiel met de schoenzool. Het klinkt allemaal even goed en laat het publiek glimlachen van bewondering! De act met tennisracket is eigenlijk al een act op zich en verdient het gewoon om door een groter publiek te worden gezien. Het vormt zonder twijfel het hoogtepunt van de avond. Het slotnummer van David zorgt ook voor de nodige lachmomenten.

Na de pauze staat er een band op het podium. Deze hoort bij Sabine Balk. Sabine brengt muzikaal cabaret. Ze zingt en vertelt anekdotes. Ze neemt het publiek mee op een taalreisje. De overdenkingen zijn leuk en goed gevonden, maar het voelt allemaal iets te gespeeld, vooral wanneer zij mensen uit het publiek iets vraagt en zelf antwoordt. Haar nummers zijn daarentegen wel mooi. De zang lijkt daarom ook veel beter bij haar te passen dan de conference.

Bart Padberg is de laatste deelnemer van de avond. Echt goed te vergelijken met een andere artiest is Bart niet. Hij brengt drie zelfgeschreven ‘sprookjes’ op rijm. Het is moeilijk om er de volledige 20 minuten bij te blijven. Zijn vertelling is te monotoon en niet spannend genoeg. Taalkundig zit het allemaal aardig in elkaar, maar het mist variatie.

Volgende review: Cameretten, selectieronde 4
  Vorige review: Cameretten, selectieronde 2