Cameretten, selectieronde 5

Locatie: Theater Zuidplein
Plaats: Rotterdam
Gehouden op: 17-09-2010
In Theater Zuidplein is het met honderd man gezellig vol. Het publiek is vanaf de eerste minuut al enthousiast en weet dit de hele avond vast te houden. De avond wordt aan elkaar gepraat door Jorrit Rogaar, winnaar van Cameretten 2008.

Jorrit start de computer voor de eerste artiest. Het is de 17-jarige Dylan Reijnen. Op het scherm zien we dat Dylan het nieuws heeft gehaald als slechte cabaretier. We zien hem voorbij komen in het NOS Journaal en Hart van Nederland. Geert Wilders knipt hij ook nog in zijn stuk met een bekende quote als “Is geen Nederlands paspoort waardig.” Het filmpje getuigt van creativiteit.

Hier en daar heeft Dylan leuke gedachtes waarmee hij het publiek aan het lachen krijgt. Het is duidelijk dat Dylan naar veel cabaret en shows heeft gekeken. Hij wil vooral heel graag een zelfde soort flitsende show neerzetten met muziek en power, maar helaas mist de jeugdige deelnemer de nodige power. Het is vooral veel los zand wat we te zien krijgen.

Tim Hartog maakt het publiek meteen iets duidelijk: hij is geen homo. De helft van zijn voorstelling komen er veel homograppen voorbij. Dat lijkt saai en gemakkelijk, maar Tim zijn grappen zijn goed bedacht. Tim is geen homo, Tim is wel heel ironisch. De stap van homo’s  naar hooligans is volgens Tim snel gemaakt.

Ajax en Feyenoord is dan ook een ander groot thema van Tim. Hij vertelt over de waanzin van het voetbal; de hooligans; spreekkoren, kakkerlakken en joden. Hij maakt zich kwaad over van alles wat met voetbal te maken en laat dit op theatrale wijze zien. Het clublied van Feyenoord wordt ingezet als hij de laatste boze zinnen tegen het publiek zegt.

Martijn Koning zorgt voor de meeste lachmomenten van de avond. Dat is niet helemaal verrassend als je weet dat de twintiger uit de stal van Comedytrain komt. Martijn laat veel onderwerpen voorbij komen. Zo gaat hij nog even terug naar het WK van afgelopen zomer, is hij op visite bij chique mensen, vertelt hij over de mandjes bij de Albert Heijn en heeft hij mot met de politie.

Bij Martijn is bijna elke zin een grap. Het publiek lacht dan ook veelvuldig tijdens zijn voorstelling. Het is vooral de herkenbaarheid waarmee Martijn weet te scoren. Zijn stand up comedy achtergrond wordt tevens mooi zichtbaar na een goede grap richting ‘homo Tim’, de deelnemer voor hem. Martijn krijgt helemaal terecht het hardste slotapplaus van alle selectierondes tot nu toe.

Samir komt op onder de beats van Robin S. en enthousiasmeert met ‘Rotterdam, laat je horen, Rotterdam!’, waarna hij vervolgt met: “Ah , flikker toch op man!” De Marokkaanse deelnemer is vooral schreeuwerig aanwezig. Hij is heel ‘straats’. Zo koopt hij een Bitch 3000 en laat hij Patricia Paay nog even voorbij komen in deze grap. Samir komt uit Nijmegen maar praat met een nogal Haags accent. Wellicht dat het daardoor allemaal nogal ‘popi’ en geforceerd overkomt. Het voelt niet alsof we de echte Samir zien.

Later gaat het over discriminatie. Opeens maakt hij ruimte voor een maatschappij kritische boodschap. Het past niet bij wat we verder van Samir zien.

Samir lijkt goed gekeken te hebben naar Jandino Asporaat, winnaar van de persoonlijkheidsprijs van Cameretten 2005. Dit uit zich onder andere in zijn typetjes. Hij zet deze typetjes goed neer, maar we hebben het allemaal al eens eerder gezien. Het publiek maalt er niet zo om en lacht met regelmaat.

Volgende review: Cameretten, selectieronde 6
  Vorige review: Cameretten, selectieronde 4