Roue Verveer - Mans Genoeg

Locatie: Schouwburg Orpheus
Plaats: Apeldoorn
Gehouden op: 01-10-2010
Wat zijn ‘echte mannendingen’ en wat niet, dat is wat centraal staat in de vierde voorstelling van Roue Verveer, die dan ook de treffende titel ‘Mans Genoeg’ heeft gekregen. Op 1 oktober speelt hij deze voorstelling in een Schouwburg Orpheus in Apeldoorn.

Voor dit programma, dat hij al enige tijd speelt, heeft Roue Verveer een nominatie voor de ‘De Neerlands Hoop’ gekregen. Een nominatie waar volgens Roue zelf ‘een allochtoon eerst maar liefst 4 programma’s moet maken om aan te tonen dat het een blijvertje is’. Helaas ging de prijs naar collega Pauline Cornelisse waarvoor Roue dan ook direct aan het begin van zijn voorstelling excuses maakt ‘u dacht dat u naar een prijswinnaar kwam kijken, dat is niet zo, maar ik ben toch heel blij hier te zijn’.

Daar waar zijn vorige programma ‘Voorwaardelijk Vrij’ meer dan eens de diepte in ging, onder andere op de momenten waarop hij over zijn vader sprak, hoef je dat bij dit programma niet te verwachten. Het is prettig dat Roue in de afgelopen jaren steeds zelfverzekerder op het toneel is gaan staan hetgeen zich vooral uit op de momenten dat het aankwam op improviseren. Een dame met een iets te harde lach in de zaal werd door hem met een stilte op het juiste moment optimaal benut. Een verspreking of een apart antwoord uit de zaal, Roue weet er met een rake opmerking of door zijn charmes in de strijd te gooien goed mee om te gaan.

De originaliteitsprijs zal echter dit jaar helaas aan de deur van Roue Verveer voorbij gaan. Immers veelvuldig vervalt hij in het reeds uitgemolken vergelijken van mannen en vrouwen, hetgeen vele cabaretiers in de afgelopen jaren al gedaan hebben. Juist op de momenten dat hij het niet over de verschillen tussen mannen en vrouwen heeft, maar vertelt over echte mannendingen, is hij op z’n best.

Wat opvalt is dat Roue in dit programma goed gebruik maakt van zijn mimiek. Hilarisch is zijn verhaal over het feit dat hij veel beter is in het slopen van een badkamer dan het betegelen ervan. De wijze waarop Roue zijn sloop vaardigheden uitbeeld doet denken aan ‘De Terminator’ tijdens een zwaar vuurgevecht.

In ‘Mans Genoeg’ zit vanaf minuut 1 een flink tempo wat prettig is bij een voorstelling van ruim 1 uur en 45 minuten zonder pauze. Op de momenten dat de voorstelling langdradig dreigde te worden, wist Roue door iemand in het publiek aan te spreken of snel over te schakelen naar een ander onderwerp, de vaart er direct weer in te brengen. Het niveau van zijn vorige programma haalt Roue ditmaal helaas niet, maar hij bewijst zeker ‘Mans Genoeg’ te zijn om een vijfde programma te gaan maken. Hopelijk komt hij dan ook naar Apeldoorn en mag hij wederom voor een uitverkochte zaal spelen.

Recensent: Tom Berends, Camedy.nl
- 'Mans genoeg' gezien? Meepraten en stemmen doe je op Cabaretmeter.nl
Fragment: Communicatie tussen mannen en vrouwen (uit ‘Voorwaardelijk Vrij’)