Cameretten 2010, voorronde 3

Locatie: Oude Luxor
Plaats: Rotterdam
Gehouden op: 26-11-2010
De derde voorronde van Cameretten begint met een klein schoonheidsfoutje. Het introductiefilmpje is deze avond geluidloos. Presentator Vincent Geers benoemt dit op een nette manier en is blij dat dit hét foutje is, want “dan hebben we het maar alvast gehad vanavond.” Later deze avond siert Vincent zijn houding hem als hij geen getreuzel wil bij de bekendmaking van de finalisten, maar voor het zover is kondigt hij de eerste halve finalist aan.

Jan Evert van Apeldoorn is 'Mensenmoe'. Hij begint met een liefdeslied voor Ellen Meijer. Soulvol is zijn pianospel en zijn zang. Later neemt Jorden van der Leeden plaats achter de piano, de nummers die hierna volgen worden nu mooi tweestemmig gebracht. Met groots gemak staat hij op het podium. Op de schaterlach speelt hij niet, maar zijn materiaal is wel heel boeiend. Echt spannend wordt het wanneer ‘vreemdgaan’ aan bod komt en het publiek erbij betrekt. De overige publieksinteracties zijn overigens ook allemaal raak. Jan Evert heeft een mooie zangstem en heeft een echte theaterpersoonlijkheid.

Jan Evert van Apeldoorn

Martijn Koning is vanaf de start van Cameretten 2010 eigenlijk al de gedoodverfde winnaar. Die verwachting maakt hij dan ook helemaal waar. In 'Kartoon' laat hij meerdere malen zien over een cartooneske geest, inleving en mimiek te beschikken. Martijn 'tekent' zijn personages mooi op en geeft hen hierna steeds meer kleur. Alles gebeurd aan de eettafel, die gesitueerd is aan de rechterzijde van podium. Het geheel zit goed in elkaar en dat zit dus echt niet alleen in zijn ijzersterke materiaal.

Martijn komt uit de stand-up comedy wereld en heeft veel van zijn grappen nu in een cabaretvat gegoten, dat wil zeggen korte grappen hebben een nieuwe logische plek gekregen: zijn grap over golfen heeft hij nu geplaatst bij een karakter in zijn voorstelling. Zijn show is hierdoor één lang verhaal met lekker doorlopende anekdotes en rariteiten.

Schoonvrienden kan dankzij Martijn bijgeschreven in de Dikke Van Dale. Net als veel andere woorden. Het is 30 minuten lang lachen dankzij Koning, die veruit het hardste slotapplaus van alle avonden krijgt. Ook wanneer Vincent Geers de drie cabaretiers van vanavond noemt bij de afsluiting én bij het noemen de namen bij oplezen van de juryrapporten, is het de naam Martijn Koning die steeds een oorverdovend applaus krijgt.

Martijn Koning

Jasper van Kuijk speelt 't Kan nie op'. Hij begint op de piano en vertelt daarna waarom al die lege pizzadozen in zijn kamer liggen. Hij heeft huisarrest. Wat Jasper vervolgens moet slikken op televisie deelt hij met ons. Het brengt ons bij goede doelen, smurfen, John de Mol, PVV, Haiti, Pakistan, Milly Boele en het hoofdthema 'nieuws'. Tussen zijn conferences door neemt hij geregeld plaats achter zijn piano. Eenmaal doet hij dit met een aanstekelijk satirisch nummer over de schuldvraag van alle problemen.

Jasper zijn verhaal zit mooi in elkaar en heeft een mooi afgerond eind waar het begin weer wordt opgepakt.

Jasper van Kuijk

Gastoptreden Daniel Arends
Daniel won in 2006 de jury- en publieksprijs van Cameretten. Hier gaan de eerste grappen over. Meteen pakt hij de zaal, zoals hij dat de afgelopen jaren zo vaak doet. Het publiek wordt regelmatig betrokken bij zijn optreden. Eén keer bijt iemand van zich af, het resulteert in een aparte sfeer in de zaal, Daniel is "die reactie gewend" is zijn antwoord. En hij kiest ervoor om de man oprecht alle geluk te wensen.

Daniel pakt elk stukje van het podium en

Daniel speelt stukken uit Joko'79, Geen Excuses en Blessuretijd.

Ook naar deze voorronde geweest? Praat mee op onze nieuw gelanceerde website cabaretmeter.nl