2e auditie Leids Cabaret Festival 2011

Locatie: Sociëteit de Burcht
Plaats: Leiden
Gehouden op: 16-01-2011
In een goed gevulde Societeit De Burcht vindt zondag 16 januari de tweede auditiedag van het Leids Cabaret Festival Plaats.

Armin ait Bihi trapt af. Op het podium staat een beginnend stand-up comedian met slechts een jaar speelervaring. Dat is goed te zien aan zijn aarzelende manier van zijn materiaal brengen. Er zit af en toe een originele grap in, maar het is allemaal in de stijl van 'Yo mama is...'. Een echte lijn zit er verder niet in zijn optreden.

De Belg Lennaert Maas heeft duidelijk meer ervaring. Met groot gemak staat hij op het podium. Hij brengt een liedjesprogramma dat eigenlijk nooit verveelt. Zijn liedjes hebben allemaal een absurde twist. Tussen de nummers door babbelt hij losjes met het publiek. Hij brengt een leuke ode aan Bruce Springsteen (57 Channels) en later ook Bob Dylan (imitatie). Tot slot pakt hij nog even zijn dichtbinden erbij om nog met wat korte grappige gedichten af te sluiten.

Ilse Burgwal maakt haar debuut op het podium. Dat lijkt vooral op therapeutische basis te zijn, want het is behoorlijk zware kost. Het feit dat ze nog zo ongepolijst is maakt het nog puur, maar door de onervarenheid boeit ze niet de volle 20 minuten en lijkt het soms op een gewoon optreden voor vrienden en familie.

Bij Vlaming Steven Gabriels draait alles om verteren en reïncarneren. Hij laat het publiek al vrij snel meedenken, waardoor je al gauw deelgenoot van zijn voorstelling bent. De Vlaming komt soms keihard uit de hoek, naar het publiek lacht daar ook het hardst om. Zijn verhaal is mooi rond.

Het tweede liedjesprogramma komt van de Amsterdamse Alice  Rientjens. Ze begint met een mooi klein nummer, die gaandeweg nog kleiner en lieflijker wordt. Hierna stelt ze haar pianist Huibert Wilschut voor. Het is het begin van een leuk samenspel tussen de twee. Alice beschikt over een mooi stemgeluid en laat dat nog eens horen als zij Ave Maria zingt. Het grappigste moment is de muzikale 'ruzie' tussen Huibert en Alice, waarbij Alice vooral zingt over haar angst van het ouder worden. Terwijl Huibert opgewekt zingt over het juist aantrekkelijker worden van de man naarmate hij ouder wordt.

De in Belgie woonachtige Nederlander Kees Meerman begint met een anekdote over de Burcht waar hij voor het eerst met een meisje heeft gezoend. Hierdoor maakt hij het meteen persoonlijk. Hij vertelt over zijn geboorteplaats Voorhout, zijn ouders, hun abnormaal grote huis en zijn relatie. Het begint allemaal sterk en weet alles beeldend te vertellen. Zijn overdrijving zijn wellicht iets té, maar met intieme liedjes brengt hij gebakend weer enigszins terug.

De heren van Rauw Spul sluiten de middag af. Kay en Menso staan met moterhelmen op hun hoofd met de rug naar het publiek. Een filmisch intro ondersteund hun opkomst. Even is de angst er dat we een rip-off gaan krijgen van De Vliegende Panters. Het intro heeft eigenlijk ook niet echt een toegevoegde waarde. Wat daarna volgt is vele malen interessanter. We maken kennis met Kay, Menso en hun 'vaders'. Het vormt het begin van een fantasievolle zoektocht naar hun vaders. Dit klinkt misschien 'gewoon leuk', maar als je alles ziet en vooral hoort zul je ervaren dat Rauw Spul gebruik maakt van de beste sound-effects, soundtracks en filmthema's. Al hun avonturen hebben ze in een goed vat gegoten en verwerkt tot cartooneske kleine films. De heren krijgen terecht het hardste slotapplaus van de de tweede auditiedag.

Eerdere reviews LCF 2011:
1e auditie Leids Cabaret Festival
3e auditie Leids Cabaret Festival