Finale Leids Cabaret Festival 2011 mist lach
Locatie: |
Leidse Schouwburg |
Plaats: |
Leiden |
Gehouden op: |
12-02-2011 |
De finale van het Leids Cabaret Festival vindt ook dit jaar weer plaats in een uitverkochte Leidse Schouwburg. Dolf Jansen is de host en doet dat op zijn eigen drukke, snelle wijze.
Gijs van Rhijn opent. Hij neemt plaats achter de vleugel en begint klein en mooi. Halverwege het lied komt er een originele twist; hij praat door zijn nummer heen, hij “wil de beste zijn in alles, maar is dat eigenlijk niet”. Na deze gesproken overname gaat hij over in een telefoongesprek in het Gronings. Een direct verband tussen die twee scènes is niet goed te plaatsen, wellicht is het puur om zijn roots naar voren te laten komen.
Gijs beheerst veel trucjes. Zo slaat hij ritmisch met zijn handen op elke lichaamsdeel, zet hij een technisch mooie slow-motion neer en heeft hij een bepaald typetje als rode draad. De trucjes zijn sterk, maar lijken vooral trucjes. Het typetje en met nadruk de intonatie verandert voor onder getekende vooral van grappig naar irritant. Het doet denken aan Marc-Marie Huijbrechts, maar dan gemaakt.
Als je door dat ‘typetje’ heen kan luisteren zie je dat Gijs een herkenbaar schoolreisje neer zet en een uiterst originele dialoog opzet met zijn publiek: ”Mag ik vragen wat jij daarvan vindt?” kan rekenen op gelach bij het publiek.
Gijs sluit af met een mooi lied waarin hij begint op piano en later besluit hij de piano te laten voor wat het is, de muziek denkt daar echter anders over. Het publiek laat zijn hardste lach horen bij dat moment. Op de klarinet laat Gijs tot slot zien hoe muzikaal hij verder is.
De Vlaming
Lennaert Maes staat met groots gemak op het podium. Met slechts zijn gitaar als wapen spreekt hij met regelmaat met zijn publiek. Het voelt als losse babbels om de liederen aan elkaar te praten, maar het is meer dan dat. De liedjes gaan vaak van lief naar bizar/ absurd en zitten allemaal goed in elkaar. Lennaert charmeert en heeft daarvoor niet veel nodig.
België als thema is een logisch. Deze keer wordt het land op een iets originelere manier betrokken bij het stuk, dan in veel andere optredens. Lennaert leert ons alvast wat Belgische woorden, voor het geval de Belgen langzaam Nederland gaan veroveren.
Feit blijft wel dat het vooral een liedjesprogramma is en echt goede, scherpe grappen mist. Het geheel is vooral ‘gewoon’ leuk.
Rauw Spul begint met een filmisch openingsvoice-over. De vorm die Kay en Menso kiezen moet vooral leunen op spel, maar juist daarin schieten de heren vanavond te kort. Het acteren laat helaas wat te wensen over. De dialogen komen niet altijd binnen. Het ontbreekt ook aan echte goede grappen. Een glimlach weten ze hier en daar wel te scoren, maar een echte volle lach weten de heren nauwelijks te scoren.
Het duo laat zien over creativiteit te beschikken wanneer zij overgaan op sound-effects, classic hits en filmquotes. Het vormt de basis voor hun fantasierijke zoektocht naar hun vaders.
Even laten de mannen ook spannend toneel zien. Wanneer Menso zijn ‘agressieve mannelijke kant’ laat zien en Kay juist aanmoedigt de ‘gevoelige vrouwelijke kant’ te laten zien, worden de heren zo intiem dat zoenen bijna onontkomelijk is. Het is een klein stukje mooi theater in een soms schoolse opvoering. De finalistentoer zal de heren snel kunnen doen laten rijpen.
Lees de reviews van de audities
1e auditie Leids Cabaret Festival
2e auditie Leids Cabaret Festival
3e auditie Leids Cabaret Festival
Meepraten over dit festival doe op
Cabaretmeter.nl
Bestel de best verkopende cabaret dvd's.
Advertentie
Bent u op zoek naar cabaretiers, stand-up comedians, cabaret of andere comedy-gerelateerde acts voor bijvoorbeeld een:
- Bruiloft
- Bedrijfspresentatie
- Verjaardagsfeest
- Horeca
- Jubileums en andere feesten
Camedy.nl verzorgt het allemaal!
Meer informatie