Hans Teeuwen kan niets fout doen in Spiksplinter
Locatie: |
Circustheater |
Plaats: |
Scheveningen |
Gehouden op: |
11-04-2011 |
In een uitverkocht Circustheater is Camedy.nl aanwezig bij Hans Teeuwen’s comebackshow Spiksplinter.
Hij wordt als 'de verloren zoon van het cabaret' ontvangen met een warm hard applaus. Het gonst. Hij opent niet eens zo spectaculair, met een simpele ‘hallo’ komt hij op, maar er lijkt iets magisch te gebeuren wanneer Teeuwen het podium op komt. Jolig begint hij over Mary Poppins, de voorstelling die exclusief te zien is in het Circustheater. De opmerking die volgt is flauw, maar scoort. Meteen is het duidelijk; Teeuwen kan niets fout doen deze avond en wellicht deze hele reeks niet.
Teeuwen gaat snel over tot improvisatie en scoort met zijn lompheid. Alle andere typische Teeuwen-trekjes komen ook voorbij. Meteen wordt duidelijk dat Teeuwen niet echt veel veranderd is. Nog steeds knalt de man met de zachte 'G' harde GVD's en veel ziektes door de zaal. De tere kinderzieltjes kunnen dus beter (nog steeds) thuis blijven. Goed luisterend naar de reacties van het publiek, leek het wat dat betreft allemaal goed te matchen.
Teeuwen is echter niet alleen maar grof. Hij laat ook meer dan eens zijn fijne virtuositeit zien. Vooral op piano komt dat goed tot uiting. Bijzonder is het dat de Brabander zijn één van zijn open doekjes juist niet krijgt na de ongeorganiseerde bende aan grappen, maar na een funky piano act. Halverwege het nummer krijgt hij een ‘tap-aanval’ en stampt ritmisch in de rondte. Eerst wordt er nog wat gelachen door het publiek, maar al gauw slaat het om in bewondering. Het klopte namelijk gewoon. Gelukkig weet het publiek ook dat talent op waarde te schatten.
Net als in zijn vorige shows is Teeuwen ook nu schreeuwerig, absurd, cynisch, ironisch en melig. Zonder met het vingertje te wijzen, komt de Islam, de links-stemmer en de rechts-stemmer wel nog even voorbij. Nooit krijgen we echter een prekerige Teeuwen. Hij wil nou eenmaal lol en dat doet hij met veel absurde sketches.
Hoogtepunten zijn: Michael Jackson-Medley, Adolf van Duin, de carnavalshit ‘Leo is op zijn adoptiekind gaan zitten’, de andere hit ‘Broodje Worst’, de ordinaire Astrid Joosten, Danny Smolders van het beschuit en Hans Teeuwen die de zaal in loopt op zoek naar een goocheltruc-assistente.
Hans Teeuwen sluit af met, zoals hij zelf zegt, pure vreugde. En dat is het ook inderdaad als hij met, zonder al te veel te verklappen, echt jeugdsentiment het podium op komt. Spiksplinter wordt na ruim 1 uur en 45 minuten (zonder pauze) beloond met een staande ovatie.
Teeuwen is terug, maar lijkt tegelijkertijd niet weg te zijn geweest. Deze show had net zo goed een jaar na Industry of Love gedaan kunnen zijn. Het is een typische Teeuwen show en dat is logisch, omdat dit nou eenmaal zijn stijl is. Iets waar hij overigens een monopoly op lijkt te hebben, want iedereen die ook maar een beetje raar schreeuwt op het cabaretpodium wordt als slechte rip-off van Teeuwen gezien en dat is natuurlijk al een bijzonderheid an sich.
Het is een herhaling van zetten, maar de zetten zijn ook in deze show goed. Soms werd de lach wel erg makkelijk gehaald, maar misschien is dat nou juist wel de verdienste van de Koning van de Lach. Teeuwen is en blijft een fenomeen die zorgt voor reuring en kan simpelweg niets meer fout doen bij zijn publiek.
Wil je Hans Teeuwen in huis halen? Koop dan nu de onderstaande DVD's.
Advertentie
Bent u op zoek naar cabaretiers, stand-up comedians, cabaret of andere comedy-gerelateerde acts voor bijvoorbeeld een:
- Bruiloft
- Bedrijfspresentatie
- Verjaardagsfeest
- Horeca
- Jubileums en andere feesten
Camedy.nl verzorgt het allemaal!
Meer informatie