Jeroen van Merwijk - De Vleesgeworden Bescheidenheid

Locatie: Kleine Komedie
Gehouden op: 16-02-2012
In zijn twaalfde theaterprogramma De Vleesgeworden Bescheidenheid zien we een Jeroen van Merwijk die ten gevolge van de draconische bezuinigingen op kunst en cultuur noodgedwongen de broekriem heeft aangehaald. De 56-jarige cabaretier zit op het verder lege podium op een stoel, boven zijn hoofd bungelt bij wijze van decor een sober schijnend peertje en zijn teksten leest hij – omdat hij zich de tijd niet kon permitteren ze uit zijn hoofd te leren – op van papier. Ook op de inhoud van het programma is bezuinigd: zo is de humor geschrapt. ‘Vierenhalf uur zonder één lach. Dat is nog nooit vertoond in het cabaret. In het mannelijke cabaret, althans.’

Wie het oeuvre van Van Merwijk kent, weet dat er ten opzichte van eerdere voorstellingen dus eigenlijk niets veranderd is: de pretlichtjes in zijn ogen twinkelen als vanouds als hij zijn van ironie doordrenkte teksten brengt, en zijn linkse idealen nemen nog altijd een prominente plaats in zijn werk in. Meneer van Merwijk wil geen cabaretier van alle Nederlanders zijn, met een rode draad, typetjes en hazenlipimitaties. Hij wil ‘dingen zeggen die waar zijn, maar die niemand wil horen’. Zijn drijfveer? ‘Alles wordt van kwaad tot erger als men halverwege ophoudt het te bestrijden.’ Als een moderne cowboy trekt hij daarom vanaf zijn stoel ten strijde - met zijn liedjes, waarin zijn gitaarbegeleiding meer variatie kent en hij beter zingt dan ooit, maar in De vleesgeworden bescheidenheid toch vooral met zijn gesproken teksten, zoals de gratis linkse columns die hij wekenlang ongevraagd naar de hoofdredacteur van de Krant van Wakker Nederland stuurde. Scherp maar ook vol zelfspot trekt hij van leer, met name tegen de stuitende domheid in ons land.

Het moge duidelijk zijn: de bezuinigingen van Halbe Zijlstra hebben op Van Merwijk nauwelijks invloed gehad. ‘Kunst zal nooit verdwijnen,’ benadrukt hij aan het einde van de avond nog maar eens, voordat hij op de rand van het podium gaat zitten om – zoals hij in de voorstelling al omstandig aankondigde – zijn cd’s en boekjes aan de man te brengen. Want de schoorsteen in huize Van Merwijk moet natuurlijk wel blijven roken…