Kamps & Kamps 2: absurd en melig

Locatie: Kleine Komedie
Gehouden op: 10-04-2012
Jarenlang stonden ze als Rooijakkers, Kamps & Kamps in de Nederlandse schouwburgen. De naam van hun voorstellingen was doorgaans ‘Rooijakkers, Kamps & Kamps’, voorzien van een nummer. Nu Bor Rooijakkers uit de groep gestapt is gaan de tweelingbroers Wart en Tim Kamps gezamenlijk verder met het nummeren van hun cabaretvoorstellingen. De insteek is hetzelfde gebleven: zapcabaret met losse, absurdistische scènes en veel gebruik van decor en props.  Tim Kamps, de oudste broer, kent u wellicht als kandidaat van Wie is de Mol? Wart Kamps kent u wellicht van Tim.

De voorstelling wordt vanaf het begin sterk neergezet. In een razend tempo wisselen de sketches elkaar af, worden decors en kostuums veranderd en het publiek wordt meegesleurd in de absurde meligheid.  Terugkerend thema in het oeuvre van Kamps en Kamps is de broederstrijd, waarbij het onderste uit de beerput wordt gehaald om elkaar af te zeiken en in genante situaties te plaatsen. Doorgaans met wederzijds zichtbaar plezier.

De heren lijken in deze voorstelling hun sketches veelal te baseren op de televisie. Tim ontvangt in zijn talkshow allerhande ‘prominenten’ voor een studio-interview. Dit lijkt voort te borduren op de reeks Omgekeerde Talkshow afleveringen die ze hebben gemaakt voor Humortv. In deze Omgekeerde Talkshow werden steeds dezelfde gasten (Kamps en Kamps) geïnterviewd door steeds een andere interviewer. Dat heeft een reeks briljante en hilarische filmpjes opgeleverd, met pijnlijk ongemakkelijke interviews die doen denken aan die van Zach Galifianakis’ Between Two Ferns. Ze staan op youtube, gaat dat zien! Eén van die afleveringen, een interview door Robin de Robot van Bassie en Adriaan, wordt nog eens overgedaan op het toneel. Jammer alleen dat precies dat filmpje op de informatiepagina voor de voorstelling op de website van de Kleine Komedie was gezet. Het leek erop dat een groot gedeelte van het publiek het stuk herkende en dit de magie van de absurde chaos doorbrak.

Buiten de talkshow worden er genoeg uitstapjes gemaakt naar andere locaties. Het valt op dat een aantal scènes (de toverslak, Karl Lagerfeld) te lang worden uitgemolken. De grap is duidelijk, maar wordt dan nog een aantal keer herhaald, in plaats van er een onverwachte draai aan te geven. Ook vervallen de heren af en toe in te makkelijke piemel-, poep- en piesgrappen. Maar deze zwakkere momenten worden goedgemaakt door sterke lachmomenten, leuke typetjes  en geniale vondsten, zoals de nachtvizier en de vragen uit het publiek. Al met al is het een avond vol zeer grappige, pretentieloze meligheid. Heb je er een leuke avond aan? Zeer zeker. Onvergetelijk? Zeker niet.

Recensent: Frank Brasser