Jeffrey Spalburg - Thuus (première)

Locatie: MC Theater
Gehouden op: 13-12-2012
De zaal van het MC theater te Amsterdam is goed gevuld voor de première van ‘Thuus’ van Jeffrey Spalburg. Net zoals bij zijn voorgaande shows heeft hij een Twentse titel gebruikt. Hij is namelijk geboren en opgegroeid in Hengelo. Zijn show gaat over ‘thuuskomen’ en dat een mens zich op meerdere plekken ‘thuus’ kan voelen.

Hij warmt het publiek op door met vette urban beats en beatboxend  op te komen. Het publiek raakt enthousiast en klapt met hem mee. Jeffrey gebaart hen om sneller, langzamer of juist precies uit de maat te klappen. De zaal is er, net zoals Jeffrey, duidelijk klaar voor. Het decor waarin hij opkomt  is simpel gehouden met slechts een achterwand, een teddybeer en een tapijt. Hij doet bij aanvang zijn schoenen uit en laat zien dat hij zich ‘thuus’ voelt op het podium.

Al snel krijgt hij de zaal mee zijn wereld in. Naast hard gelach was het ook stil op serieuze momenten in het verhaal. Zijn stand-up comedy achtergrond is duidelijk waarneembaar vanwege het snelle tempo in zijn show waarin hij de ene na de andere grap verteld. Het gebeurt ook dat de lachgolf nog bezig is in de zaal en de volgende grap er te snel is, waardoor deze minder goed valt.  Spalburg weet de snelheid ook enkele keren wat omlaag te krijgen door zijn lied Hengelo-o-o te brengen of een kort filmpje laten zien op de wand achterin.

De drie generaties Spalburg met hun gevoel van ‘thuus’ worden uitgelicht. Van de wereld waarin zijn pasgeboren zoon leeft tot datgene waarin zijn overleden vader heeft geleefd tot zijn eigen leven dat begon in het oosten. De stad Almere wordt vaak op de hak genomen. Jeffrey houdt de grappen dichtbij huis en deze herkenbaarheid zorgt voor een grote lach. Als zijn verhaal mooi is afgerond ontstaat er een staande ovatie die lang duurde. Het brengt hem duidelijk in verlegenheid.

Aan het einde van de show worden nog een aantal mensen bedankt die aan zijn voorstelling hebben meegewerkt. Jeffrey zelf ontvangt uit handen van Jörgen Raymann de single “Hengelo-o-o”, compleet met mooie omlijsting.

Met zijn derde avondvullende voorstelling heeft Jeffrey opnieuw bewezen dat hij een entertainer is met een goed verhaal. Door over de verschillende generaties te vertellen spreekt hij een breed publiek aan. Jeffrey heeft als extra pluspunt dat hij een multi-multi-multi culti achtergrond heeft: Surinaamse roots, Hengelose roots, Amsterdamse roots en de Domicaanse afkomst van zijn vrouw. Deze mix en vooral het benoemen van de culturele verschillen zorgt voor de nodige herkenbaarheid bij zijn publiek.  Resultaat: gelach, heel veel gelach, zelfs tot ver na de show…

Recensente: Samantha Brouwers

De single Hengelo-o-o is onder andere te verkrijgen via iTunes