Max van den Burg - Schlemiel (première)

Locatie: Theater Bellevue
Gehouden op: 04-01-2013
De kleine zaal van het Bellevue theater stroomde vol voor de première van Max van den Burg. Na het winnen van de publieksprijs van Cameretten in 2008 toerde hij met zijn eerste show ‘Kladderadatsch’. Nu gaat hij het land in met ‘Schlemiel’.

In de show geeft hij zijn innerlijke ‘schlemiel’ ruim baan: De verliezer, de sukkel de loser in hemzelf. De Volkskrant noemde hem eerder al een belofte die is opgestaan. Volgens zijn publiek maakt hij dat deze show meer dan waar.

Hij begint sterk met een persoonlijk verhaal over het worden van een man door het krijgen van lichaamsbeharing. Door verschillende kreten uit het publiek kan worden opgemerkt dat het verhaal erg aanspreekt. Het publiek reageert goed op de soms absurde, soms subtiele humor van Max. Door met een juiste timing de lach af te wachten, worden flauwe grappen alsnog gewaardeerd. Max is een vlot pratende Brabander, maar ook erg verstaanbaar voor mensen buiten Brabant. Dit is wat minder wanneer hij enkele typetjes doet. Bij de Rotterdamse Stadswacht bereikt Max' onverstaanbaarheid het dieptepunt, maar dat is dan weer juist de bedoeling bij dit typetje.

Bepaalde sketches komen langdradig over. Het publiek zoekt naar een clue die niet lijkt te komen. De één lacht zenuwachtig door de langdurige scène, terwijl de ander stil wacht tot het afgelopen is. Als het daadwerkelijk té lang duurt kapt Max het af. Hij maakt er zelf goede grappen over, waardoor hij de sympathie van het publiek terugverdiend. Vooral in dit middengedeelte is het fijn om na een lange scène bij te komen met een hilarisch liedje. Vooral de imitatie van Guus Meeuwis zorgt voor een gulle lach. Verspreid over de show zingt hij niet onverdienstelijk in verschillende stijlen. Zo komt rap, blues en flamenco voorbij.

Dat sommige stukken soms niet aankomen bij de aanwezigen, wordt tegen het einde goedgemaakt met een duidelijke climax in het verhaal. Dit doet hij door op het geheugen van de oplettende kijker in te spelen. Hij imiteert visueel zijn eigen poster, die van tevoren overal in het theater te zien was. Dit herkenningspunt bezorgt het publiek een laatste lach, voordat men enthousiast de zaal verlaat.

Alle losse scènes zijn dun verweven met het verhaal waarmee Max begint en eindigt. Zonder bruggetjes springt hij tussen de scènes door. Dit lijkt rommelig over te komen, maar misschien is dit het best te vergelijken met een 'zappende' televisiekijker die zapt van het ene leuke tv-stukje naar het andere. Het publiek reageert verschillend op Max zijn snelheid. Voornamelijk de oudere generatie vindt het lastig bijhouden en begrijpt daarom niet altijd waar Max heen wil.

Max is afwisselend en snel. Zijn materiaal is voor iedereen herkenbaar en zijn humor is toegankelijk. Wat hij er zelf dan ook van mag vinden, op één plek is de Brabander absoluut geen ‘schlemiel’. Max laat namelijk zien alle facetten van het cabaret te beheersen, zelfs als een grap even niet werkt. Max is gemaakt voor het podium.

Recensente: Samantha Brouwers