Van der Laan & Woe - Buutvrij (première)

Locatie: De Kleine Komedie
Gehouden op: 05-02-2013
In de Kleine Komedie gaan vanavond Van der Laan & Woe (voorheen het duo Geen Familie) met hun vierde voorstelling ‘Buutvrij’ in première. Voor de tweede maal is de regie in handen van Erik van Muiswinkel met wie zij eerder samenwerkten tijdens 'Superlatief'. De heren gaan duidelijk verder waar zij zijn gebleven bij die vorige show: venijnig, doordacht en met veel creativiteit.

Het duo van Paul de Leeuw’s De Kwis begint met een opsomming van wat er wél en wat er níet in de voorstelling komt. Zo zitten er als vanouds afwisselende sketches in. Maar de winnaars van Neerlands Hoop 2011 doen niet aan publieksparticipatie, toch? Dit vragen zij aan de zaal. Zodra het publiek antwoord geeft op deze vraag geeft, wordt dit direct afgestraft. Ze doen namelijk, zoals ze net verteld hebben, NIET aan publieksparticipatie. Niels en Jeroen hebben snel de zaal mee.

De succesnummers van de Oudejaarsconference 2010 en 2012 van Erik van Muiswinkel zijn ware stemacteurs. Ieder type krijgt van hen een eigen stem. Vooral de imitaties van kakkers en bejaarden zijn erg treffend. Het publiek is duidelijk onder de indruk van de acteerkunsten van de heren. Er wordt veel gelachen en daarnaast meegeleefd met de zielige momenten van sommige types.

De gesproken scènes worden afgewisseld met humoristische liedjes. De heren schakelen moeiteloos van absurdisme (het zeer grappige comazuip-feestje) naar scènes met een maatschappijkritische houding. Deze houding is op subtiele wijze in een diepere laag verstopt. Voornamelijk de Social Media krijgt het zwaar te verduren. Dit wordt gevisualiseerd in een sketch waarbij twee jongeren die met elkaar whatsappen terwijl zij naast elkaar staan. Ook wordt Maurice de Hond met nietszeggende peilingen op de hak genomen, zonder dat hierbij een directe verwijzing wordt gemaakt naar De Hond zelf.

Van der Laan en Woe zijn scherp en kritisch, maar nooit kwetsend. Mede door hun sympathieke uitstraling komen zij overal mee weg. Het duo is gevarieerd in hun sketches en typetjes, maar ook hun humor gaat alle kanten op: absurdisme, woordspelingen, maatschappijkritisch, typetjes, satire, het is allemaal te vinden in deze show. Het duo spreekt met hun verscheidenheid aan kunstvormen dan ook een breed publiek aan.

Verstoppetje spelen doen de heren dus duidelijk niet, maar ‘Buutvrij’ zorgt er gelukkig wel voor dat zij nog minstens een seizoen verder kunnen spelen op hun favoriete speelplaats ‘het theater’…

Fotografie:
Joost de Haan (inzet)