3e voorronde Cabaretesk (09-11-2008)

Locatie: Grand Café Berlage
Plaats: Eindhoven
Gehouden op: 09-11-2008
(Camedy.nl) [i]Zondagavond 9 november was alweer de derde voorronde van Cabaretesk, hét cabaretfestival van het zuiden. Vijf acts deden een poging om de finale te halen. Hieronder een verslag van de optredens:

Aan Pieter Tijssen was goed te merken dat hij niet voor het eerst op stond te treden. Niet alleen speelde hij prima op zijn gitaar, ook kwamen zijn teksten er vloeiend uit. Des te spijtiger was het om te zien dat hij met zijn teksten geen moment het publiek voor hem wist te winnen. De liedjes van Pieter waren veelal soortgelijk en zijn teksten niet sterk genoeg om indruk te maken, daarnaast ontbrak het gesproken woord in het optreden van Pieter volledig. Liedjes spelen kan hij zeker maar of hij als cabaretier voet aan wal kan zetten valt sterk te betwijfelen.

William Houbraken kwam het podium op om vervolgens 15 minuten in zijn eigen streektaal het plat Bergeijks te gaan spreken. Enkele mensen die ook uit die regio komen konden dit waarschijnlijk prima volgen maar een groot gedeelte van het publiek moest de nodige inspanning verrichten om William te kunnen verstaan. William heeft een kenmerkend uiterlijk waar hij ook de nodige grappen over maakte. Zijn betoog over vormen van zelfmoord, wat een groot gedeelte van zijn optreden opslokte, was vrij langdradig en slechts sporadisch geestig te noemen. Daarnaast was er in het optreden van William met grote regelmaat sprake van overacting. Wanneer William alle stemmetjes en schreeuwpartijen achter wegen zou laten en zijn verhalen op een rustige toon met een betere dictie zou brengen zou hij ongetwijfeld een bredere groep mensen kunnen boeien. Nu werd er door het publiek vooral gelachten om gevloek en geschreew en het overacten en dat is erg jammer.

Wat bij Luc Snijers vrij snel opviel was het gebrek aan tempo in zijn optreden. Tevens kwam dit de grapdichtheid niet ten goede. Waar hij opvallend genoeg wel in slaagde was om gedurende zo’n beetje zijn hele optreden de aandacht van het publiek vast te houden. Waar Luc Snijers zichzelf mee in de vingers sneed is het feit dat hij ‘als Belg’ in navolging op vele landgenoten begon over de verschillen en overeenkomsten tussen Nederlanders en Belgen. Dit is een onderwerp wat al te vaak besproken is en wat hij ook helemaal niet nodig had. Waar Luc aan zou kunnen gaan werken is publieksparticipatie, hij zoekt het publiek wel op maar kan veel meer doen met reacties uit het publiek. Nu stelde hij een vraag, kreeg daarop antwoord en deed hij helemaal niets met dat antwoord. Luc sprak gemakkelijk, zij het soms ietwat onduidelijk, maar was een prettig persoon om naar te luisteren, hij kreeg dan ook een verdiend applaus van het publiek.

De verrassing van de avond was het optreden van Thomas Platzer. Deze jonge cabaretier toonde lef in zijn optreden, hetgeen hij ook zeker heeft gezien het feit dat hij zijn vorige baan heeft opgezegd om zich volledig te kunnen focussen op zijn droom om cabaretier te worden. Thomas had een hoge grapdichtheid en besprak hele herkenbare alledaagse, maar desondanks originele onderwerpen. Zijn grappen over geboortekaartjes en rouwkaartjes waren zeer goed en werden erg gewaardeerd door het publiek. Thomas is zeer gevat en gebruikt geen enkel moment schuttingtaal of anderszins grof of hard taalgebruik waarvoor hij te prijzen valt. Aan het einde van zijn optreden zong Thomas een geestig liedje getiteld ‘bellen met jezelf’ waarbij hij zichzelf op een gitaar begeleidde. En passent kwam hierbij ook nog even zijn improvisatietalent naar voren toen bleek dat zijn gitaar niet gestemd was en hij zeer gevat reageerde op commentaar vanuit de zaal. Thomas is een absoluut cabarettalent en mag heel voorzichtig een nieuwe Theo Maassen of Javier Guzman genoemd worden, met als groot verschil dat hij zich wellicht kan ontwikkelen tot een nog groter talent wanneer hij zijn zang en gitaarspel naar een hoger niveau weet te tillen. Van deze jongen gaan we in ieder geval nog heel veel horen, geheel terecht kreeg hij als enige deze avond een nominatie van zowel het publiek als de jury.

Het duo Het gestolde vet deed reeds eerder mee aan cabaretesk en wist toen door te dringen tot de laatste vijf kandidaten. Wat er in de tussentijd mis is gegaan is onbekend, maar beter is de groep er zeker niet op geworden. Het optreden van dit duo kan in een woord podiumonwaardig genoemd worden. Een cabaretesk optreden kon het niet genoemd worden. Het was meer een slecht verkleedpartijtje waarbij iedere vorm van humor, inhoud en originaliteit ver te zoeken was. De woordspelingen die voorbij kwamen waren te flauw om grappig te zijn en muzikaal is dit duo evenmin. Het duo speelde ook nog eens onversterkt, waarmee zij tevens niet op al te veel sympathie van de zaal konden rekenen getuige enkele opmerkingen van achter uit de zaal. Het publiek beloonde het duo met een heel voorzichtig applausje en de jury met een zeer duidelijk negatief juryrapport. Het is te hopen dat dit duo een totaal andere weg in gaat slaan qua programma, waarmee zij zich wel weer op het podium kunnen vertonen.
Geschreven door: Tom Berends, Camedy.nl