Cameretten: Try-out Arnhem (20-11-2008)

Locatie: Posttheater
Plaats: Arnhem
Gehouden op: 20-11-2008
Donderdag 20 november 2008 vond wederom een try-out plaats voor het Cameretten Festival. Tijdens deze try-out avond konden enkele deelnemers de aanwijzingen die zij in de workshops gekregen hadden in de praktijk gaan brengen. De locatie hiervoor was het Posttheater in Arnhem.

Robin Bleeker
Deze Camaretten avond werd geopend door Robin Bleeker, een aparte verschijning. Op het moment dat Robin ten tonele verscheen ontstond er een vrij ongemakkelijke sfeer in de zaal hetgeen bij het publiek tot uiting kwam in gegniffel nog voor Robin ook maar iets had gezegd. Toen Robin echter plaatsnam achter ‘zijn piano’ en daar enkele noten op speelde was het ijs gebroken en wist het publiek alvast een ding zeker, deze jongen kan piano spelen. Robin Bleeker moet het tijdens zijn optreden niet hebben van zijn voorkomen of zijn zangstem maar des te meer van zijn prima pianospel en dito teksten. Noem een willekeurig onderwerp en Robin weet er een liedje met een uiterst doordachte tekst van te maken waarbij hij keer op keer een geschikte melodie weet te componeren. Robin kreeg de handen van het publiek zeker niet veelvuldig op elkaar maar kon wel rekenen op een behoorlijk slotapplaus. Waar Robin voor moet waken is dat hij niet te veel gaat lijken op de winnaar van de VSCD Poelifinario 2006-2007.

Art-Jan de Vries
Art-Jan de Vries kwam op als zijn alter ego Marja, het publiek nam direct een afwachtende houding aan, want een man in vrouwenkleren zou dat wel leuk zijn. Gelukkig bleek al heel snel dat dat wel degelijk bijzonder vermakelijk kan zijn mits goed uitgevoerd. En juist op dit punt wist Art-Jan te scoren bij het publiek. Als Marja vertelde hij over de onbekende man ‘daarbuiten’ en over de reden waarom zij mee doet aan Cameretten. Het accent wat Art-jan daarbij gebruikte verveelde geen moment en het publiek was, aan de reactie te merken, behoorlijk enthousiast. Het mag verbazingwekkend genoemd worden dat je je als man zo goed kunt transformeren en dan ook nog op enorm hogen hakken het hele podium over kunt gaan. Op het moment dat Art-Jan de aandacht van het publiek een beetje kwijt dreigde te raken vond de transformatie plaats van Marja naar Art-Jan, simpelweg door de hogen hakken uit te doen en de pruik af te doen. Vervolgens beschreef hij op indrukwekkende wijze enkele momenten uit zijn leven waarbij hij vanaf zijn huidige leeftijd stapsgewijs terug telde naar zijn kinderjaren, hierbij was het publiek doodstil en hing het aan zijn lippen. De afsluiter van zijn voorstelling was een leuk bedachte publieksparticipatie met ansichtkaarten waarmee hij zichzelf letterlijk en figuurlijk op de kaart zette.

Roger et Simone
Als afsluiter van deze avond stond na een korte pauze het duo Roger et Simone op het programma. Dit duo kwam over alsof het al jaren op de planken staat en bracht een zeer complete show. Het is lastig om te bepalen onder welke categorie je dit optreden kan wegschrijven. Het kwam nog het meest in de buurt van cabaretesk toneel vergelijkbaar met bijvoorbeeld een duo als Sandifort en Klaassen. Roger et Simone brachten in hoog tempo diverse sketches waarbij ook de nodig typetjes/accenten de revue passeerden. Hoe bizar of ‘over de top’ de sketches soms ook waren, het ging er bij het publiek in als zoete koek. Waar de professionaliteit van dit duo echt van af straalde is het feit dat zij veelvuldig gebruik maakten van geluidsfragmenten waarbij en passent de zangkwaliteiten van Roger ook nog naar voren kwamen. Wanneer dit duo hun voorstelling nog iets weet te professionaliseren en uit te breidden door bijvoorbeeld hun muzikaliteit nog wat meer naar voren te brengen, is het winnen van Cameretten zeker niet ondenkbaar. Roget et Simone konden deze avond in ieder geval op het meeste repliek inclusief slotapplaus van het publiek rekenen.