Cameretten Voorronde 1: Oude Luxor Theater (26-11)

Locatie: Oude Luxor
Plaats: Rotterdam
Gehouden op: 26-11-2008
(Camedy.nl) De try-outs zitten erop. Het echte werk kan beginnen. Dat gebeurt in het volle Oude Luxor in Rotterdam. Woensdagavond is het de beurt aan de eerste drie acts.

Om het publiek goed op te warmen is Jandino Asporaat opgetrommeld (winnaar persoonlijkheidsprijs 2005).Zonder enige moeite krijgt hij de zaal enthousiast. Tijd om het stokje over te dragen aan de eerste act.

De Belgen Dufraing & De Wit openen de avond. Waar de twee in de selectieronde nog knallend opende kiezen ze nu voor een ietwat rustigere opkomst. Het pakt aardig uit, maar de lachers krijgen ze later in de act pas echt op hun hand. Vooral de klungelige Thomas weet het publiek op een leuke manier te bespelen. Hun kijk op terrorisme wordt gebracht op een gezellige manier door middel van aanstekelijke liederen. Terwijl de hangbejaarden juist op een opgefokte Thomas kan rekenen. De sympathieke Belgen zijn heerlijk jolig, vindingrijk en interactief, maar hun optreden is misschien net iets teveel los zand.

Annika Campfens kiest voor een muzikaal intro. Parachute van Something Happens zal ongetwijfeld symbool staan voor haar soloavontuur. Na dit nummer vormt Step by Step van Whitney Houston de achtergrond voor haar modeshow. Het gewicht, lompheid in daden en het gemis van haar beste vriend op de planken vormen de rode draad in haar voorstelling. Na wat onwennige eerste minuten, lijkt Annika snel de sympathie van het publiek voor zich heeft weten te winnen. Ze heeft originele onderwerpen en gedachtegangen, wat ze op een droge manier brengt. De ‘gênant-intermezzo’s’ worden elke keer leuk ontvangen en vooral vanaf het midden van haar show hoeft ze vrij weinig leuks te zeggen, want de mensen lachen toch wel. Hét teken dat ze ‘iets’ bijzonders heeft. Overigens zegt ze vanaf het midden genoeg leuks. Haar kikker-verhaal is aandoenlijk en uiteraard grappig en de Hans Klok-theorie was erg leuk gevonden.

Afsluiter van de eerste voorronde is Jorrit Rogaar. Waar vorige week nog van alles misging tijdens de try-out in Amstelveen, lijkt vanavond alles te lukken. Slechts een microfoon heeft hij nodig om zijn verhaal te brengen. Een mooi verhaal over Janfred, zijn broer met het down-syndroom. Beeldend weet Jorrit dit over te brengen. “Ik zie het helemaal voor me” is er naast mij te horen in het publiek. Voor de rest zijn er veel lachgolven waar te nemen. Aandoenlijk, lief, schattig, maar vooral leuk. Het woord ‘zielig’ is geen enkel moment op zijn plaats. Zijn optreden is meer dan Janfred. Er worden regelmatig uitstapjes gemaakt naar andere onderwerpen. Zo kwam het vaderschap en zijn pijnlijke sterilisatie ook nog aan bod. Om vervolgens met mooie woorden af te sluiten. Aan het bestaan van Janfred hoeft na gisteravond ook echt niet meer getwijfeld te worden, want twee trotse broers stonden met de armen omhoog voor een luid applaudisserende zaal.

Gastoptreden Mylou Frencken
De afsluiting van de avond wordt verzorgd door Mylou Frencken. Zij won in in 1991 de persoonlijkheidsprijs. Voorzien van piano bespeelt ze al snel het publiek, de lach verdwijnt niet veel later. Het is namelijk vooral een ‘deprimerende ‘ aangelegenheid door de ode aan haar overleden partner Bert Klunder. Mooi, heel mooi en tekstueel erg sterk, maar het overschaduwt de vooral grappige avond. Gelukkig brengt ze met het lied ‘ouderraad’ de harde lach weer terug. [i] Geschreven door: Jeffrey van den Berg, Camedy.nl