Halve finale Leids Cabaret Festival 2009

Locatie: Leidse Schouwburg
Plaats: Leiden
Gehouden op: 12-02-2009
(Camedy.nl) Donderdag 12 februari heeft de halve finale plaatsgevonden van het Leids Cabaret Festival. In een uitverkochte Leidse Schouwburg heeft het publiek kunnen zien dat de deelnemers aardig zenuwachtig waren. Ze missen soms wat overtuiging en komen op de belangrijke momenten in de knoop met hun woorden.

De heren Oviede & Ignace kunnen gelukkig op elkaar terugvallen. Wel hadden ze de moeilijkheid om te openen. De zaal kijkt in volle stilte toe hoe de heren absurd hun ding doen op het podium. Van touwtje springen met stoere funky achtergrondmuziek tot het voordragen van werk van de filosoof Kant, er komt een hoop voorbij. In tegenstelling tot maandag kunnen de heren deze avond op veel minder respons rekenen van de zaal.

Jaike Belfor laat zich meteen van haar meest kwetsbare kant zien. Het publiek valt ervoor. Ze weet dat ze niet de slankste is, ze weet dat ze een kleurtje heeft en ze weet dat ze… half Fries is. Sommige gegevens zorgen voor hilariteit, andere voor sympathie. Het is vooral een heel persoonlijk verhaal en dat maakt het stuk van Jaike tot een belevenis. De focus lijkt niet te liggen op een constante lach, maar toch wordt er genoeg gelachen. De laatste seconden van het optreden valt alles samen, het is een mooi moment.

Maarten Ebbers mag het eerste blok afsluiten. Net als maandag krijgt hij de zaal weer plat. Na een bescheiden ‘klungelige’ introductie, komt hij langzaam opgang. De zaal wordt steeds lacheriger en lijkt al uit te kijken naar wat er nog komen gaat. Zijn show zit perfect in elkaar. De opbouw is slim gekozen en zijn grappen zijn verrassend. Het publiek lacht graag om Maarten en geniet zichtbaar van zijn optreden.

Na de pauze is Corné van Sprundel degene die de avond voorziet van de nodige liedjes. Ten opzichte van dinsdag heeft hij de volgorde iets aangepast. Zijn humoristische teksten krijgen het publiek regelmatig aan het lachen. Helaas blijft het vooral bij liedjes, de afwisseling wordt gemist, hoe goed de liedjes ook in elkaar zitten.

Stefan Pop mag de avond afsluiten. Stefan is vooral inhoudelijk erg sterk. Stefan heeft slimme gedachtes en geen voor de hand liggende grappen. Het gebruik van de beamer heeft echt een meerwaarde; naast de hoofdzaken, staan er ook ‘kleine grappen’ verstopt op de sheets. Gewaagd is ook de actuele grap over Wilders, gewaagd omdat hij op deze dag geschreven is. Stefan zijn optreden is gevuld met veel onderwerpen en boeit elke minuut. -----------------------------------------------------------